Till alla på Kransen


När jag kom hit för ca två och ett halvt år sedan, efter att under fyra års tid testat alla möjliga olika terapiformer och mediciner och kastats in och ut från psyket, hade jag nästan gett upp hoppet om att något kunde hjälpa mig. Men jag såg detta som min sista chans och var beredd att göra vad som helst för att bli av med lite av den ångest jag då kände konstant. Jag hade mått dåligt så länge att jag ärligt talat inte trodde att jag någonsin skulle komma ur depressionen helt. Jag hade börjat identifiera mig själv med mitt dåliga mående. Det kändes som att det var en stor del av mig och inget jag skulle kunna bli av med, men jag hoppades ändå att min tid här kanske skulle kunna få mig att åtminstone må så pass okej att jag skulle orka leva med mina svårigheter. Jag kunde dock aldrig ens i min vildaste fantasi tro att jag skulle kunna må så bra som jag faktiskt gör nu!


Redan under det första halvåret, började det gå framåt med en väldig fart. (Ni kanske minns det där jag skrev om mina framsteg till mitt andra socmöte?) Ju mer insikt jag fick om saker och ting och ju mer jag kände att det började gå åt rätt håll, desto större blev min vilja att kämpa.
Någonstans i mitten av 2007, insåg jag att depressionssymptomen var helt borta (jag klarade till och med vintern utan att falla tillbaka!) och ångesten kom betydligt mer sällan och aldrig i lika hög grad som tidigare. Det var en sådan obeskrivligt häftig känsla! Jag minns att jag fylldes av en stolthet och lycka som jag aldrig hade känt tidigare. Efter det har allt bara blivit bättre och bättre. Jag märker hur jag får lättare för att utmana mina svårigheter och gör fler och fler insikter hela tiden. Under det här året har jag haft betydligt mer av glädje och energi än av ångest. Jag kan glädjas åt småsaker igen och känner mig faktiskt riktigt lycklig över något minst en gång om dagen!


Även om jag fortfarande har en hel del kvar att jobba med, vågar jag för första gången säga att jag faktiskt i grunden mår väldigt bra. Jag är inte längre särskilt rädd för att falla tillbaka eftersom jag vet att jag, med de verktyg jag har idag, aldrig kommer att kunna hamna där jag var för två och ett halvt år sedan, vad som än händer. Jag kan hantera känslor som ångest och rädsla på ett helt annat sätt nu, vilket gör att de inte blir lika skrämmande - och jag har lärt mig att det alltid går över och att jag har så oerhört mycket att vara glad och tacksam för! Jag känner inte längre att hela världen går under så fort jag mår dåligt, utan kan idag se mycket positivt även när jag har en dålig dag.
Vissa dagar kan jag visserligen fortfarande falla tillbaka lite i offertänkandet, men jag fastnar inte i det på samma sätt som förut eftersom jag har blivit mycket mer medveten om mina tankar och mitt beteende. Min självinsikt är enormt mycket större nu än när jag kom hit.


Nu är det dags att ta steget från Kransen ut i det verkliga livet. Det är något som länge har skrämt mig, men nu känner jag mig nog faktiskt så redo jag kan bli.
Kransen är det ställe jag har känt mig mest trygg på någonsin. Det är faktiskt den ena platsen där jag har kunnat vara i längre än en vecka i sträck utan att känna mig orolig och rastlös och vilja vara någon annanstans. Det känns som att det har fått mig att känna mig mer trygg i mig själv och jag tror att jag kommer att bära med mig mycket av denna trygghet även när jag flyttar till ett nytt ställe.
Det betyder dock inte att jag inte tycker att det ska bli jobbigt att flytta härifrån. Av alla jobbiga avsked jag varit med om, är det här ett av dem som känns allra sorgligast. Dels för att jag verkligen trivs i huset och med de aktiviteter vi har här, men mest för att jag kommer att sakna er alla - både ungdomar och personal - så fruktansvärt mycket! Ni har betytt mer för mig än ni nog förstår och vissa av er är människor som jag verkligen skulle vilja ha i mitt liv för alltid. Jag vill att ni ska veta att jag är obeskrivligt tacksam för allt ni har hjälpt mig med och att ni har fått mig att känna att det är okej att vara precis som jag är med er, vare sig jag har varit glad, ledsen, arg, rädd, irriterad, tystlåten eller pratsam. Det är få människor jag har känt så pass mycket tillit till som till er.


Ett särskilt tack vill jag ge till Annie, för att hon har hjälpt mig att våga göra sådant jag trott att jag aldrig någonsin skulle klara av. Som du säkert minns, hade jag lite svårt för dig i början, ville inte riktigt släppa in dig och var nog inte alltid så trevlig mot dig. (jag beundrar ditt tålamod och att du orkade vara så snäll mot mig trots mitt beteende)
Men under den där tågresan du, jag och Per gjorde, var det något som hände... Vårt samtal gjorde att jag plötsligt kände att jag fick mer förtroende för dig, vilket gjorde att jag bestämde mig för att låta dig hjälpa mig trots att jag tidigare hade tvärvägrat. De första gångerna vi jobbade med fobiträningen var jag jätterädd. Det var ett enormt steg för mig att gå med på att utsätta mig för de saker som skrämde mig allra mest. Men ju mer jag insåg att jag klarade så mycket mer än jag trodde, desto mer vågade jag utmana mig själv. Att jag idag får mindre ångest när jag ser en verklig spindel än jag i början fick bara av att höra ordet och att se tecknade bilder, känns helt fantastiskt! Det är en sådan befrielse att vara fri från mardrömmarna och att kunna göra sådant jag förr undvek pga min fobi. Även när det gäller smutsrädslan och en del av de andra tvångstankarna, har vårt arbete gett mycket! Även om jag vet att det är jag själv som har gjort den största delen av jobbet, hade jag nog aldrig klarat det utan din hjälp. Det var ditt tålamod och engagemang, din kunskap, samt din värme och empati som fick mig att våga. Tack!


Egentligen skulle jag helst vilja skriva enskilt till var och en av er, för ni är många som har hjälpt mig oerhört mycket på olika sätt - och jag tycker verkligen om varenda en av er, ska ni veta!


Allt jag har lärt mig här, kommer jag att ha med mig - och med hjälp av det fortsätta jobba mig själv.
Jag är övertygad om att det kommer att kunna bli ännu bättre, och bara tanken på det, ger mig så mycket glädje och energi! Jag lovar att höra av mig till er och berätta hur det går och jag kommer även att försöka hälsa på så snart som möjligt. jag kommer att tänka mycket på er och hoppas att ni kommer att tänka på mig ibland också. :o)


Många kramar!


//Erika


Kommentarer
Postat av: Annie

Du har skrivit otroligt fint, och jag uppskattar verkligen det du har skrivit! Du är en otrolig människa med många talanger. Jag önskar dig all lycka till i framtiden!!!

2008-08-20 @ 15:55:25
Postat av: Maria

Vilket fint brev du skrivit till oss,

det är kul/skönt att få höra sådana ord ibland.

Hoppas du har det bra där nere, är allt lite nyfiken på hur livet ser ut för dig där. Tänker att det skiljer sig en hel del mot vad det såg här, samtidigt så bor du med en massa människor där med, du är ju van vid det.

Det är ett tomrum här efter dig och ditt rum står tomt.

Kram och lycka till

//Maria

2008-09-08 @ 10:44:13
Postat av: mulle

aprikooos! uppdatera lite här om hur du har det! (: puss!

2008-09-09 @ 14:49:08
URL: http://www.mulles.net
Postat av: Camilla

Hej Erika!

Ledsen att jag inte svarat din blogg förrän nu. Har gått och tänkt på dig. Vilket jättefint brev du lämnade till oss.



Jag har nu tagit foton på de personer du inte fick med i albumet, jag skickar de så fort jag har framkallat dem, vilket blir nästa vecka.



Jag saknar dig i huset, ditt varma leende och din "färggladhet" har lämnat ett tomrum efter sig. Ska bli spännande att få höra hur du har det. Mycket gott kan jag tänka, men förmodligen också en del jobbigt. Så som det är att börja på nya banor i livet.



Ta hand om dig och hoppas vi ses snart. Kramar / Camilla

2008-09-25 @ 21:56:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0